تعالیِ اندیشه و رشد

موسسه فرهنگی تبلیغی

تعالیِ اندیشه و رشد

موسسه فرهنگی تبلیغی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ مرداد ۰۳، ۱۴:۲۶ - محمد باقر
    خوب
  • ۳ مرداد ۰۳، ۰۲:۴۴ - صالحی
    خوبه؟
  • ۱۵ تیر ۰۳، ۲۰:۲۳ - محمد صالح درودی
    عالیه
وجوب شناخت و معرفت امام:
در کتاب صحیح مسلم بن حجاج جلد سوم ، صفحه ، ۱۴۷۸  از پیامبر اکرم چنین روایت شده است.
و من مات ولیس فی عنقه بیعه مات میته جاهلیه)
یعنی اگر کسی بمیرد و با امامی بیعت نکرده باشد(امام خودش را نشناخته باشد) به مرگ جاهلی مرده است. 
 
ابونعیم اصبهانی در حلیه الاولیا ج ۳ ص ۲۲۴ مینویسد: عَنِ ابْنِ عُمَرَ، رَضِیَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ : مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ فَقَدْ مَاتَ مَیْنَةً جَاهِلِیَّهُ، وَمَنْ نَزَعَ یَدَهُ مِنْ طَاعَةِ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا حُجَّةَ لَهُ هَذَا حَدِیث صَحِیحٌ ثَابِتٌ أَخْرَجَهُ مُسْلِمُ بْنُ الْحَجَّاجِ فِی صَحِیحِهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ عَلِیٍّ، عَنِ ابْنِ مَهْدِى عَنْ هِشَامِ بْنِ سعد، عن زَیْدٍ وَرَوَاهُ عَنْ زَیْدٍ مِنَ التَّابِعِینَ وَالأَعْلَامِ الزُّهْرِیُّ وَسَعِیدُ بْنُ أَبِی هِلَالٍ وَابْنُ عَجْلَانَ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنَ عَبْدِ الله ابن دِینَارٍ وَدَاوُدُ بْنُ قَیْسِ الْفَرَّاءُ وَحَفْصُ بْنُ مَیْسَرَةً وَیَحْیَى بْنُ الْعَلَاءِ فِی آخَرِینَ.
یعنی: هر کس بدون امام بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است و کسی که دست از اطاعت امام بکشد در روز قیامت که به محشر برود، حجتی نخواهد داشت. 
 
اوصیا و خلفای پیامبر ۱۲ نفر هستند:
در کتاب صحیح مسلم جلد ۳ صفحه ۱۴۵۲ حدیث ۱۸۲۱ چنین آمده است: ان هذا الأمر لا ینقضى حتى یمضى فیهم اثنا عشر خلیفه، قال: ثم تکلم بکلام خفى على قال: فقلت: لابی ما قال ؟ قال: کلهم من قریش. 
یعنی پیامبر فرمود: این امر به پایان نمیرسد تا دوازده خلیفه در میان آنان بسر ببرد، سپس سخنی آهسته گفت که من نشنیدم. به پدرم گفتم، چه گفت؟ گفت: فرمود: همگی از قریش خواهند بود. 
 
در صحیح مسلم جلد سوم صفحه ۱۴۵۳ ، کتاب الاماره ، باب ۱ حدیث ۷ چنین روایت شده که پیامبر اکرم فرمود: لا یزال الاسلام عزیزا الى اثنی عشر خلیفه. 
یعنی: اسلام پیوسته پابرجاست تا زمانیکه ۱۲ خلیفه بر آن حاکم است(که از قریش هستند). 
 
احمد بن حنبل در مسند خود در جلد پنجم صفحه ۹۶ از پیامبر اکرم چنین نقل شده است: لا یضره من فارقه او خالفه حتى یملک اثناعشر کلهم من قریش. 
یعنی: این دین سربلند و عزیز است و بر بدخواهان پیروز است و مخالفت و جدایى به آن آسیبى نرساند تا زمانى که دوازده (خلیفه) از قریش بر آن حکم راند .
 
ابی داوود در سنن خود ج ۴ ص ۱۰۷ از پیامبر چنین نقل کرده: لو لم یبق من الدهر الا یوم لبعث الله رجلا من اهل بیتی یملاها عدلا کما ملئت جورا.
یعنی:اگر از روزگار فقط یک روز باقی بماند خدا مردی از اهل بیت (ع) مرا مبعوث می‌کند که زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده. 
 
ابی داوود همچنین در حدیث دیگری از پیامبر نقل میکند لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتى یبعث فیه رجلا من اهل بیتی یواطى اسمه اسمی و اسم ابیه اسم أبی یملا الأرض قسطا وعدلا کما ملئت ظلما و جورا. 
یعنی: اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را دراز مى گرداند تا مردى از نسل مرا برانگیزد که همنام من است و دنیا را از عدل و داد مى آکند همچنان که از ستم و بیداد آکنده شده است . 
 
* نکته ۱ - اگر کسی امام زمانش را نشناسد به مزگ جاهلی مرده است.
 
* نکته ۲ - یقینا پیامبر اکرم ۱۲ نفر شخص خاص را مد نظر داشته است و گرنه چه فرقی میکند تعداد خلفای ایشان ۱۲ تن باشد یا ۱۳ تن که بخواهند حتما تاکید به عدد کرده باشند
 
* نکته ۳- روایات، قوام دین را به این ۱۲ تن  نسبت داده اند: لا یزال هذا الأمر .... لا یزال الدین... پس اگر بخواهیم اقوال علمای اهل سنت مبنی بر اینکه برخی از خلفای گذشته را به عنوان این دوازده امام معرفی کرده اند، بپذیریم قاعدتا باید تا به حال دوام و قوام و عزت دین از دست رفته باشد و لاجرم تا قیام قیامت این خلافت ادامه دارد. 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی