اصل رهبری تشکیلات
لازم است، رهبر تشکیلات به نسبت با دیگران در ویژگی های زیر برتر باشد:
1 -ایمان و اعتقاد
2-تخصص و علم
4-متعهد بودن
3-هوش و درایت
4-آگاهی از امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و پایبندی به اخذ مشورت
5-سرسخت بودن در اجرای اصول و قوانین
6-(قدرتمندی) قدرت جسمی، قدرت تصمیم گیری، قدرت اِعمال حکم، قاطعیت، قدرت استدلال،سرانجام رساندن کارها، همدلی، صبر،قدرت کنترل خود و دیگران، قدرت پذیرش حق، قدرت ارتباط موثر
7-(عدالت و تقوا) حقجویی، اخلاق نیکو، راستگویی، حفظ امانت، حفظ اسرار و...
8-داشتن رحم و مروت
اصول سازماندهی تشکیلات
1-تقسیم کار و استفاده از متخصصین متعهد و توانمند
2-اطاعت از مافوق
3-سلسله مراتب اشخاص و اتصال به مافوق از طریق سلسله مراتب
4-اولویت تدابیر مافوق
5-مرجعیت رهبر در منازعات و اختالفات
6-انجام فعالیت ها با هماهنگی مافوق
7-مدیریت مالی و جذب بودجه و جلوگیری از مفاسد اقتصادی
8-احترام به مافوق
اصول اخلاقی و اجتماعی انجام کار تشکیلاتی
1-رعایت اخلاق و احترام به دیگران
2 -عفو و گذشت
3-انجان مشورت
4-قاطعیت و شجاعت
5-توکل و صبر
6-صداقت
7-تعهد
به طور خلاصه در کار تشکیلاتی این اصول بسیار مهم هستند: تعیین اهداف،تعیین وظایف،تعیین سلسله مراتب سازمانی،ایجاد فرایندهای کاری،توانمندسازی کارکنان،برنامه ریزی و برسی کار،تضمین نمودن کیفیت و خروجی کار،جذب مشتری و متوجه کردن مشتری به خود.
منابع:
- "Organizational Principles." Management Study HQ, Available at: https://www.managementstudyhq.com/organizational-principles.html
- "Fundamental Principles of Effective Organizational Management." The Business Journals, Available at: https://www.bizjournals.com/bizjournals/how-to/growth-strategies/2019/07/fundamental-principles-of-effective-organizational.html